VILANS
Werken vanuit waardevol contact
Twee miljoen Nederlanders leven met een beperking. Kinderen, jongeren en volwassenen met allemaal hun eigen behoeftes en wensen, hun eigen belevingswereld. En dat geldt ook voor de verwanten en naasten die voor hen zorgen. Vilans, de landelijke kennisorganisatie voor langdurende zorg, vroeg ons in de afgelopen jaren meermaals om artistieke interventies te ontwikkelen waarmee wij zorgverleners meenemen naar deze belevingswerelden. Een bijzondere en waardevolle opdracht, waarin ervaringsleren een belangrijke factor speelde en met resultaten die ons trots maken.
Waardevolle samenwerking, ervaringsleren
De samenwerking met Vilans is bijzonder en waardevol, om verschillende redenen. Het gaat te ver om deze een voor een te benoemen, maar we willen er wel graag een uitlichten. En dat is dat wij allebei overtuigd zijn van de kracht van ervaringsleren, van de impact die deze methode kan bewerkstelligen. Het is de ideale methode om mensen, in dit geval zorgverleners, mee te nemen op reis door de belevingswereld van anderen, in dit geval cliënten en hun naasten en verwanten. Gedragswetenschapper David Kolb heeft dit mooi verwoord: “De kracht van ervaringsleren zit in de combinatie van ervaren en aansluitend reflecteren”. En dat is precies de rode draad in de materialen die wij ontwikkelden: theatrale lezingen en films waarin ervaringen centraal staan en diverse oefeningen om hierop te reflecteren.
Verschillende perspectieven
Als Art Partner hebben wij aan verschillende symposia meegewerkt. Een symposium waarbij het perspectief van de cliënt centraal stond en een symposium waarbij het ging om het perspectief van de naasten en verwanten van cliënten.
Drie delen
Beide symposia bestonden uit drie verschillende delen, ieder met een eigen thema: ‘eigen regie’, ‘communicatie’ en ‘1000 begeleiders’. Voor ieder deelsymposium maakten wij een speciale film. Zo ontstond een zesluik van indrukwekkende films, die zorgverleners meenamen naar de belevingswereld van hun cliënten en naar de belevingswereld van de naasten en verwanten.
Direct naar de indrukwekkende films die we maakten?
Het perspectief van cliënten:
Het perspectief van naasten en verwanten:
De blinde vlek
Bij het symposium dat draaide om het perspectief, was er speciale aandacht voor de zogenaamde blinde vlek. Dit is een kleine handeling die een cliënt als niet prettig ervaart en die kan uitgroeien tot een vast patroon. Deze handeling kan ruis veroorzaken tussen de cliënt en de zorgprofessional, begeleider of een van de naasten. De ervaring leert dat het identificeren van deze blinde vlek een eye-opener kan zijn voor alle betrokkenen en dat bewustwording ervan een belangrijke eerste stap kan betekenen naar het verlenen van nog betere en waardevollere zorg.
Ervaringen delen, theatrale lezingen
Voor elk thema spraken we tijdens het artistieke onderzoek met verschillende cliënten en met hun naasten en verwanten. Deze gesprekken leverden waardevolle inzichten en bijzondere verhalen op en vormden ook de inspiratie voor theatermakers Gehring & Ketelaars bij het schrijven van twee theatrale lezingen. Theatrale lezingen waarmee begeleiders en zorgprofessionals op een liefdevolle manier werden uitgedaagd om zich (opnieuw) te verplaatsen in hun cliënten en in de naasten en verwanten van hun cliënten. Niet om hen erop te wijzen dat ze het anders of beter moeten doen, maar om handvatten te geven om nog betere zorg te verlenen. Tijdens de symposia werden de theatrale lezingen voorgedragen en samen met de films vormden deze de basis voor verschillende oefeningen en opdrachten.
Meer informatie en films
Op het Kennisplein Gehandicaptensector zijn de films terug te zien, maar ook onderdelen van de interventies, de theatrale lezingen van Gehring & Ketelaars en meer. Bekijk het via deze links:
De makers
Het creatieve team bestond uit: Anne Gehring en Vera Ketelaars (theatermakers), Jan Hoek (fotograaf en beeldend kunstenaar), Gwen Pol (filmmaker en regisseur), Boris de Ruijter (film), Mark Nieuwenhuis en Jur de Vries (muzikanten tijdens het symposium en theatrale lezingen). Sandra Boer en Jetske Freeve (overall regie, procesbegeleiding en programma vanuit Art Partner).
En de hoofdrollen in 2021 waren voor: Milan Dorreboom (LFB, thema communicatie), Sagar Marhe (LFB, thema 1000 begeleiders), Idman Nur (LFB, thema communicatie). En in 2024 voor Khadija Mrabet (thema: 1001 begeleiders), Lia Davelaar en Lotte (thema: communicatie) en Jan Hoek (thema: Regie).
Dit project was onderdeel van het programma Volwaardig leven van het Ministerie van VWS. Ervaringsleren geeft een frisse, nieuwe kijk op hoe je de zorg en ondersteuning op dit moment inricht. En hoe je dat misschien wel anders wilt aanpakken na deze ervaring. Alle informatie over de ervaringssymposia, de films en de theatrale lezingen is te vinden op: Ervaringsleren – Kennisplein Gehandicaptensector
VILANS
Werken vanuit waardevol contact
Twee miljoen Nederlanders leven met een beperking. Kinderen, jongeren en volwassenen met allemaal hun eigen behoeftes en wensen, hun eigen belevingswereld. En dat geldt ook voor de verwanten en naasten die voor hen zorgen. Vilans, de landelijke kennisorganisatie voor langdurende zorg, vroeg ons in de afgelopen jaren meermaals om artistieke interventies te ontwikkelen waarmee wij zorgverleners meenemen naar deze belevingswerelden. Een bijzondere en waardevolle opdracht, waarin ervaringsleren een belangrijke factor speelde en met resultaten die ons trots maken.
Waardevolle samenwerking, ervaringsleren
De samenwerking met Vilans is bijzonder en waardevol, om verschillende redenen. Het gaat te ver om deze een voor een te benoemen, maar we willen er wel graag een uitlichten. En dat is dat wij allebei overtuigd zijn van de kracht van ervaringsleren, van de impact die deze methode kan bewerkstelligen. Het is de ideale methode om mensen, in dit geval zorgverleners, mee te nemen op reis door de belevingswereld van anderen, in dit geval cliënten en hun naasten en verwanten. Gedragswetenschapper David Kolb heeft dit mooi verwoord: “De kracht van ervaringsleren zit in de combinatie van ervaren en aansluitend reflecteren”. En dat is precies de rode draad in de materialen die wij ontwikkelden: theatrale lezingen en films waarin ervaringen centraal staan en diverse oefeningen om hierop te reflecteren.
Verschillende perspectieven
Als Art Partner hebben wij aan verschillende symposia meegewerkt. Een symposium waarbij het perspectief van de cliënt centraal stond en een symposium waarbij het ging om het perspectief van de naasten en verwanten van cliënten.
Drie delen
Beide symposia bestonden uit drie verschillende delen, ieder met een eigen thema: ‘eigen regie’, ‘communicatie’ en ‘1000 begeleiders’. Voor ieder deelsymposium maakten wij een speciale film. Zo ontstond een zesluik van indrukwekkende films, die zorgverleners meenamen naar de belevingswereld van hun cliënten en naar de belevingswereld van de naasten en verwanten.
Direct naar de indrukwekkende films die we maakten?
Het perspectief van cliënten:
Het perspectief van naasten en verwanten:
De blinde vlek
Bij het symposium dat draaide om het perspectief, was er speciale aandacht voor de zogenaamde blinde vlek. Dit is een kleine handeling die een cliënt als niet prettig ervaart en die kan uitgroeien tot een vast patroon. Deze handeling kan ruis veroorzaken tussen de cliënt en de zorgprofessional, begeleider of een van de naasten. De ervaring leert dat het identificeren van deze blinde vlek een eye-opener kan zijn voor alle betrokkenen en dat bewustwording ervan een belangrijke eerste stap kan betekenen naar het verlenen van nog betere en waardevollere zorg.
Ervaringen delen, theatrale lezingen
Voor elk thema spraken we tijdens het artistieke onderzoek met verschillende cliënten en met hun naasten en verwanten. Deze gesprekken leverden waardevolle inzichten en bijzondere verhalen op en vormden ook de inspiratie voor theatermakers Gehring & Ketelaars bij het schrijven van twee theatrale lezingen. Theatrale lezingen waarmee begeleiders en zorgprofessionals op een liefdevolle manier werden uitgedaagd om zich (opnieuw) te verplaatsen in hun cliënten en in de naasten en verwanten van hun cliënten. Niet om hen erop te wijzen dat ze het anders of beter moeten doen, maar om handvatten te geven om nog betere zorg te verlenen. Tijdens de symposia werden de theatrale lezingen voorgedragen en samen met de films vormden deze de basis voor verschillende oefeningen en opdrachten.
Meer informatie en films
Op het Kennisplein Gehandicaptensector zijn de films terug te zien, maar ook onderdelen van de interventies, de theatrale lezingen van Gehring & Ketelaars en meer. Bekijk het via deze links:
De makers
Het creatieve team bestond uit: Anne Gehring en Vera Ketelaars (theatermakers), Jan Hoek (fotograaf en beeldend kunstenaar), Gwen Pol (filmmaker en regisseur), Boris de Ruijter (film), Mark Nieuwenhuis en Jur de Vries (muzikanten tijdens het symposium en theatrale lezingen). Sandra Boer en Jetske Freeve (overall regie, procesbegeleiding en programma vanuit Art Partner).
En de hoofdrollen in 2021 waren voor: Milan Dorreboom (LFB, thema communicatie), Sagar Marhe (LFB, thema 1000 begeleiders), Idman Nur (LFB, thema communicatie). En in 2024 voor Khadija Mrabet (thema: 1001 begeleiders), Lia Davelaar en Lotte (thema: communicatie) en Jan Hoek (thema: Regie).
Dit project was onderdeel van het programma Volwaardig leven van het Ministerie van VWS. Ervaringsleren geeft een frisse, nieuwe kijk op hoe je de zorg en ondersteuning op dit moment inricht. En hoe je dat misschien wel anders wilt aanpakken na deze ervaring. Alle informatie over de ervaringssymposia, de films en de theatrale lezingen is te vinden op: Ervaringsleren – Kennisplein Gehandicaptensector